v.14

Uträkning utgår från dagens datum: Sön 2 aug 2009.
Din graviditet startade Sön 3 maj 2009.
Din menscykel är ca 30 dagar
Du blev gravid ungefär Sön 17 maj 2009 (ägglossningen).
Du är på dag 92 av 280. (32,9%).
Du är i vecka 14.
Du har gått 13 fulla veckor och 0 fulla dagar (v13+0).
Du är i 3:e kalendermånaden.
Du är i 4:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Lör 6 feb 2010
Du har 188 dagar kvar till beräknad förlossning.

Vecka 14

Kroppen:
Hormonförändringar kan visa sig genom att huden på mamman blir mörkare på vissa ställen, kvinnor kan få en vertikal mörk rand från naveln och neråt samt mörkare bröstvårtor. Randen brukar försvinna efter förlossningen, men man ska vara försiktig med att sola för mycket under graviditeten eftersom man även kan få andra pigmentfläckar som kanske inte går bort. Du kan bli snabbare andfådd eftersom blodvolymen i kroppen börjar öka.
De flesta börjar få en liten mage. Om du tidigare fött barn blir magen oftast större mycket tidigare.

Fostret: Öronen är placerade där de ska vara och har fått den rätta formen. Alla större organsystem är nu färdiga och njurarna tillverkar urin. Fostret befinner sig nu i en snabb fas av tillväxt. Benen är längre än armarna och det finns gott om fostervatten som fostret simmar.



Redan vecka 14, jag var ju nyss i v. 12...
Tiden får fort och imorgon hade jag tänkte berätta för chefen..men tror inte han blir så förvånad..

Annars är det bra med mig o bebisen tror jag...ska ner o lämna urinprov på måndag då jag hade lite äggvita i urinen på inskrivningen..
Tröttheten börjar släppa lite, men vi får väl se hur det blir nu när jag ska börja jobba igen...
Ryggen därimot strejkar lite redan nu... var ute o gick i skogen i 3 timmar o det känns nu... aj..

Nähä nu ska jag sluta klaga...
Är själv hemma så ska passa på o njuta   Städa....


Postat av: Natha

Åh vad du är duktig som ska städa! =) Kom gärna hem och ta ett röj här också.. Tycker vi ska ses snart igen, och tycker att du jobbar FÖR mycket! Kram

2009-08-02 @ 21:02:42

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

............................
    RSS 2.0............................