Bakat

Kl 22 började jag baka här hemma och nu 5 timmare senare är det mesta klart (dock blev inte allt så gott)

Cookies
Lavendel cookies
Drömrulltårta (som jag brände lite)
Ooey gooey
Vaniljhjärtan (som tyvärr blev torra men ska baka en sats till imorgon (idag)
Sockerbullar (Daniel bakade)
Dumlemuffins
Chokladmuffins

Innan idag gjorde jag 2 olika fluff till tårtan.
Efter inspiration hos Fru Sofie ska jag försöka mig på en hemmabakad tårta (Kalle hade hemmabakad på sitt 1års kalas)

I tårta nr1 kommer jag ha:

Ahlgrensbilar fluff som jag gjort genom att smälta ca 1/2 påse ahlgrensbilar i 3dl grädde (får ej koka!)
Nu står det i kylen över natten (minst 3h) och imorgon (idag) ska jag vispa det och då kommer det blir krämaktig i konsistensen.

Andra lagret kommer vara
Chokladgrädde "Ganache"

Chokladgrädden bör göras strax innan tårtan ska fyllas då den riskerar att bli "stabbig" och svår att få jämn om den görs i förväg.

100 g valfri choklad, mjölk-, mörk eller vit
2 dl vispgrädde (något mindre om du använder vit choklad)

Vispa grädden tills den precis börjar tjockna. Smält chokladen i vattenbad på spisen eller i micron. Om du smälter chokladen i micron så sänk effekten något och värm ca 15 sekunder i taget och rör emellan. Chokladen får inte koka. Låt chokladen svalna något och vispa sedan ner den i grädden. Fortsätt vispa till lagom konsistens.

Längst upp kommer jag spackla med smörkräm och istället för marsipan så har jag idag gjort Marshmallowsfondant

Tårta nr 2 kommer innehålla

Päronmousse och chokladgrädde

Ska bli spännade och se hur detta slutar =)

Nu har jag nattat Daniels lillasyster som kom hem från granada för en stund sen så nu ska jag bara ta tvätten innan jag också kryper ner....





Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

............................
    RSS 2.0............................