Förlossningen

Lillebror sover och Kalle är iväg o klipper sig med sin mormor så jag ska passa på o blogga lite..
Det har varit 2 händelserikadygn.

Värkarna började som sagt i tisdag natt och höll i sig hela dagen med 6min mellanrum, ökande bara i ondhet.


Klockar värkar
Vid 3 tiden kom Mamma hem från jobbet o vi gick en långrunda med Kalle i pulkan, handlade och postade brev.
Sista biten hem var jobbig o värkar började verkligen göra ont.
Jag ringde förlossningen (17:47) och vi var välkomna in när det blev lite kortare tid mellan värkarna.
Sen rullade det på, från att ha kommit regelbundet med 6 min mellanrum gick det ner till ca 3min mellan.
Vi åt men jag fick upp o gå under värkarna för det gjorde så ont.
Säger till Daniel att när jag vill ha en till så ska han påminna mig om hur ont det gör!

Sen gör vi oss iordningen för att åka in, fick stressa på Daniel för det gjorde så j-a ont..
Svettas och är alldeles skakis.
Ut i bilen där det lugnade sig lite o Daniel körde lugnt in mot Kristianstad..vid Önnestad började det dock komma tätt tätt igen och Daniel hörde hur jag andades mig igenom värkarna o det var max 2 min emellan, så då fick Saaben jobba lite =)
Bort och parkerade vid akuten, in o upp med hissen.
In på förlossningen där vi fick vänta i väntrummet på att "rätt" personal skulle ta hand om oss, gick rätt snabbt.

Vi är inskrivna kl 18:50, nu gör det ännu ondare, intensivare, andas mig igenom värkar
CTG sätts på magen o allt ser bra ut.



19:12 får jag efterlängtad Lustgas och är då öppen 4-5cm

19:50 undersöks jag igen och är då öppen 8cm. Vattnet går.
Lillebror sjunker då ner den sista biten, hjärtljuden går ner, personal larmas och hux flux är det 4st inne i rummet.
Elektrod sätts på bebis huvud.
Jag frågor om det är nära, men får svaret att det är ett tag kvar.

20:00 Krystvärkar, känner ett enormt tryck neråt... BM ber mig att släppa lustgasen nästa värk för att kunna trycka på ännu mer, Jag säger till henne att jag vill inte för det gör så j-a ont =)
Känner hur det bränner och frågar om huvudet är på väg ut, får ett luddigt svar att snart är de det.
SSK stänger av lustgasen och huvudet kommer ut under denna krystvärken.
Resten av kroppen kommer under nästa krystvärk och Lillebror tar sin första andetag kl 20:06.



Vi fick mycket beröm av BM och SSK och var välkommna in (lite tidigare) när det är dags för nästa barn. Jag säger dock till Daniel att det räcker med 2!!

Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville bli tagen på allvar när jag larmar och att det gick snabbt på slutet när Kalle kom till världen.
Detta tar min BM verkligen på allvar och påpekar flera gånger mellan 19:12-19:50 att det kan ju gå snabbt när det närmar sig, men jag säger att det var bara för att den BM inte tog mig på allvar, men hon fick ju rätt =)



Sen tillbringar vi några timmar själva inne på förlossningrummet, Lillebror hittar rätt direkt med ammning o han hinner även med att både kissa o bajsa innan det är dags för att väga o mäta honom.

Han väger 4155g och är 53cm lång.



Vi ringer och sms:ar släkt o vänner och berättar.

Sen får jag äntligen duscha... då Lillebror somnar hos Daniel så passar på o duscha extra länge =)
Får nya sexiga lanstingetkläder och en jätteblöja... fräscht =)



Lite över 24 flyttar vi upp till egenvårdavdelningen, rum nr 14 o där är tv =)
Lillebror är lite gnällig så Daniel lägger sig för att sova o jag sätter mig hos personalen och tittar på tv och ammar.
Vid 2 försöker jag också sova men Lillebror har lite problem fostervatten som han inte får upp så jag bestämmer mig för att va vaken, slö tittar på en dokumentar om ryssland o dess vodka, slumrar till lite.


Vid 4 väcker jag Daniel o byter säng med honom sen sover jag till kl 7 och hinner även duscha innan lillebror vill äta igen.



Sen äter vi frukost tillsammans innan vi träffar barnläkare vid 9:30 o tar bilden till fodda.nu vid lite över 10.
BM som förlöste lillebror jobbar på BB denna dagen så hon är inne hos oss med papper och vi går igenom förlossningen.
Jättetrevlig och jordnära tjej som vi båda känner förtroende till direkt.

Bilden på fodda.nu

Sen tackar vi för oss och lämnar CSK för denna gånger vid 11.




Hemma i Vinslöv tas vi emot av Storebror, mormor och gamla mormor.
Kalle tittar storögd och säger titta titta o åhh åhh.



Vi tog en hel del bilder med mammas kamera också, så detta inlägg kommer uppdateras med fler bilder i eftermiddag





Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

............................
    RSS 2.0............................